Ik ben van mening dat iedere lokale ondernemer zich af moet vragen of een website en een webshop niet van toegevoegde waarde kan zijn in de strijd tegen het afnemende winkelbestand.
Het is bekend dat het hebben van een website en een webshop “extra” werk met zich meebrengt: een website moet net als een winkel onderhouden worden, de administratieve orderafhandeling is nieuw en het verzenden van bestellingen kan om een inspanning vragen.
Toch heeft een website / webshop slechts voordelen:
- klanten gebruiken uw website en webshop ter oriëntatie van een later bezoek (en niet alleen maar om te bestellen of de weg te vinden).
- klanten die vanuit hun luie stoel bestellen kunnen toch bij u terecht (en anders ziet u ze nooit meer terug).
- een optie om bestellingen af te halen zorgt dat u een deel van de klanten evengoed nog ziet, terwijl de klant weet dat hij/zij niet lang hoeft te wachten als het druk is.
- bestellingen in de nabijheid kunt u zelf bezorgen (dus betere, snellere service dan uw collega’s op internet).
Klanten gunnen de lokale ondernemer over het algemeen meer dan een grootwinkelbedrijf op internet, maar als de service achterblijft, dan zoeken klanten een andere weg zonder dat de winkelier het doorheeft. Onderneem dus actie voor het bij uw winkel ook zover is.